dimecres, 13 de novembre del 2013

CONCLUSIONS SOBRE EL CANVI CONCEPTUAL

El primer aspecte a considerar és que vaig iniciar l’estudi d’aquesta assignatura amb l’objectiu de comprendre quina era l’estreta relació entre ciència, tecnologia, societat i educació en tant que la impressió que em vaig endur del meu coneixement en relació a aquests conceptes després d’haver realitzat el mapa de l’avaluació inicial em va demostrar que aquest coneixement era força làbil. Parlar de societat, de tecnologia, d’educació... havia de significar molt i molt més i el seu abast conceptual havia d’anar molt més enllà del que aquell mapa reflectia. Aquest primer mapa era simple i no expressava en absolut ni la complexitat ni la magnitud dels conceptes que hi apareixien en quant a relacions entre ells i en quan a significat dels conceptes a partir d’aquestes relacions. Per tant, conscient que la meva comprensió era inadequada, hi ha hagut una clara intencionalitat d’aprenentatge per part meva.
Només fent una ullada al mapa inicial i al mapa actual es pot observar que l’entramat de relacions s’ha enriquit i ampliat enormement; així mateix, les respostes a les preguntes curtes que vaig donar a l’avaluació inicial en ocasions variarien i en d’altres, si més no, les puc argumentar parlant amb més propietat.
Tot això ha tingut lloc mercès a la metodologia  emprada al llarg de l’activitat anterior que, més enllà de exigir dedicar unes sessions d’estudi al material recomanat, s’han hagut de posar en joc els coneixements amb tècniques argumentatives al llarg d’un debat en el que la informació dels materials s’ha passat pels filtres deterministes que ens ha tocat defensar, fet que ens ha obligat a reflexionar sobre els conceptes des d’una postura determinada, tot i defensant postulats de companys del mateix bàndol aportant més arguments que defensessin la seva tesi, i en contraposició a altres arravatant postures del bàndol oposat... Tota aquesta sèrie de condicionants ens han obligat a aprofundir més en els conceptes i les relacions entre ells per tal de complir amb l’objectiu. Finalment la representació de tota aquesta informació en un mapa conceptual ens ha obligat a reorganitzar les idees de manera que s’estableixi un ordre i una jerarquia entre elles, propis d’un coneixement més complex. Per tant la tasca cognitiva que hem dut a terme ha suposat molt més que una simple lectura i la resposta a preguntes sobre aquesta, ha suposat aprenentatge significatiu tal com demostra l’anàlisi comparativa que he anat fent al llarg de tot aquest treball de síntesi. Aquest aprenentatge s’haurà donat en més o menys mesura en cada alumne, però m’atreviria a dir que la diferència entre com cadascú de nosaltres representava les relacions entre CTSE abans d’iniciar l’estudi  i com les representa ara és si més no significativa. Hi ha hagut per tant un canvi conceptual, producte del treball realitzat, amb una actitud activa per part meva i en col·laboració i també en oposició però sempre amb interacció amb els companys, aprenent uns dels altres en el debat, en el fòrum en l’auto i coavaluació... i del compromís cognitiu amb l’aprenentatge que ha permès que superés el compromís conceptual amb l’experiència prèvia, compromís cognitiu que continuo tenint així com la certesa que l’ampliació i/o canvi conceptual han de continuar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada