dilluns, 6 de gener del 2014

CAS 2: EL MEU APRENENTATGE EN EL MOMENT ACTUAL

EL MEU APRENENTATGE EN LES NOVES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ A L’EDUCACIÓ
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Canvi conceptual en relació a les relacions entre Ciència, tecnologia, societat i Educació a partir de la participació activa en les activitats de l’assignatura. Ús de les TIC com a recurs que propicia el canvi i com a recurs d’externalització d’aquest canvi.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament

Desconec aquesta dada del professor
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Expert i formador en TIC

---
Tipus d’escola
Universitat
UOC
Localització del centre
On-line
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
A casa...
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Mitjà

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Universitari. Llicenciatura de psicopedagogia
---
Àrea / unitat
Assignatura de Noves tecnologies de la informació i la comunicació a l’educació

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Ac. 1 Avaluació inicial
Ac. 2 Participació en un debat seguint la pauta per a l’argumentació del model de Toulmin
Ac. 3 Elaboració d’un mapa conceptual on s'expressessin les relacions CTS i educació. Informe de síntesi de l’aprenentatge aconseguit mitjançant les activitats 2 i 3.
Ac. 4 Disseny i implementació d’un projecte mediat per les TIC que parteixi d’un problema significatiu per als alumnes a qui va destinada l’activitat. Elaboració d’una memòria amb la descripció de la implementació, l’avaluació del procés i les conclusions relatives a l’aprenentatge
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Aconseguir  un model mental elaborat al voltant de les relacions CTS i de l’aprenentatge significatiu  mediat per les TIC.  Aprendre de forma col·laborativa i constructiva en xarxa amb diferents eines Web 2.0 i  saber participar en grups de coneixement distribuït.
---
Tipus d’activitat
Activitats plantejades des de la perspectiva constructivista i amb mediació de les TIC
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades 
Fòrum, carpetes compartides, Cmaptools, bloc, wiki, vimeo...
---
Raó per la qual la fa servir
Perquè afavoreixen la construcció de models mentals i són útils també per l’avaluació
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Que promoguin a la reflexió i a la revisió de conceptes previs per afavorir el canvi conceptual
---
Dificultats trobades

---
Ajuda / col·laboració emprada
Col·laboració dels professor-consultor i de la resta d’alumnes mitjançant l’aprenentatge col·laboratiu
---
Rol del professor
Dissenyador d’activitats, mediador, guia i avaluador
---
Rol de l’estudiant
Investigador i participant actiu
---
Resultats
Observacions
El disseny de les diferents activitats s’ajusta a les característiques que han de tenir per promocionar en els alumnes la motivació per la investigació, la participació activa i a partir d’això l’aprenentatge significatiu
---
Avaluació de l’aprenentatge
Participació en un debat de característiques especials i presentació al RAC de dues activitats més (Informe de síntesi i memòria).
Auto i coavaluació per part dels alumnes.
---
Lliçó apresa pel professor
Podria ser... “A més reflexió i aprofundiment, més elaborat el nou model mental”
Només és una hipòtesi...


ENTREVISTADOR: Bon dia, aquest semestre has estat estudiant en l’assignatura de noves tecnologies de la informació i la comunicació a l’educació. Em podries explicar com ha anat el procés responent a unes preguntes??
ESTUDIANT:  I tant! Endavant, què em vols preguntar?

ENTREVISTADOR: Quina va ser la teva primera impressió que vas tenir com a alumna de l’assignatura en realitzar la primera activitat d’avaluació inicial?
ESTUDIANT: La primera impressió va ser una mica desconcertant en tant que jo m’havia imaginat una assignatura on aprendríem a utilitzar programes que resultarien útils per ser utilitzats pels alumnes a les aules però vaig veure que es barrejavenen conceptes com societat, progrés econòmic i social... i això em va fer pensar en que el camí que seguiria l’assignatura no era el que m’havia imaginat. La sensació que tenia en aquells moments era tant d’incertesa com de curiositat.

ENTREVISTADOR: Comptaves amb els coneixements previs que indicava el Pla docent per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura?
ESTUDIANT:  Si que me n’anava sortint, a vegades més torpement que amb soltura... em feia por no ser prou competent.

ENTREVISTADOR: Havies pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
ESTUDIANT:  Ni se m’havia passat pel cap! Com ja he dit, sempre me n’havia anat sortint de les qüestions relacionades amb l’ús dels ordinadors més torpement que amb soltura. La veritat és que sempre he tingut bastantes dificultats en aprendre a fer certes coses amb l’ordinador; necessito molt de suport per anar fent algunes coses que m’agradaria fer o que he vist que altres fan, o bé conèixer possibilitats de fer coses que ni se m’han passat pel cap. Vaig escassa de temps i el que més em costa, si ja me’n vaig sortint acabo aparcant-ho o deixant-ho en darrer terme. Tots aquests exemples que surten a la pregunta no sabia ni que es podien fer, però he de dir que quan se m’ha posat a la barretina fer coses que mai havia fet abans, amb algunes instruccions bàsiques i 4 recomanacions que m’ha donat algun company i hores de “trasteig” al final ho he aconseguit!

ENTREVISTADOR: Així que ets perseverant quan vols aprendre a fer una cosa?
ESTUDIANT:  Si considero que és suficientment important si, molt. I en aquest cas ho era, no em puc quedar enrere, saber donar un ús funcional a les TIC és bàsic en la meva professió.

ENTREVISTADOR: Diries que n’has après gracies a les necessitats que se t’han plantejat al llarg de l’assignatura?
ESTUDIANT:  Bé, jo diria que força!  No només fer tot això que em plantejaves a la pregunta anterior, sinó que he aconseguit altres coses que al setembre em semblaven impossibles:
He aconseguit pujar els treballs dins el termini establert tot i controlant el seu pes, i ho he aconseguit redimensionant totes les imatges que tenia intenció d'incertar als documents, a l'hora he intentat incertar-ne poques de manera que fos una mostra documental representativa però no una exposició fotogràfica; per als vídeos he utilitzat enllaços. En els treballs he aconseguit generar un índex automàtic.
També he fet servir tecnologies col·laboratives tipus web 2.0 per als treballs, però només la de les bústies compartides del campus. En l'últim treball és on se’ns va plantejar la necessitat d’emprar un wiki col·laboratiu, compartir mapes amb cmaptools... La meva memòria està basada en una activitat que vaig implementar el curs passat, em va semblar ideal per fer aquesta activitat i aquest va ser el motiu que em va decidir a fer-la sola, per tant no vaig haver d’utilitzar el wiki ni tampoc vaig haver de compartir mapes conceptuals per elaborar-los conjuntament amb una altra persona, ni el Google docs pel treball en qüestió, aquest si que l'he fet servir a l'escola...
Malgrat això, actualment valoro molt les possibilitats que ofereixen aquestes tecnologies col·laboratives i les tinc en compte per fer-ne un ús funcional quan les necessitats de comunicació a distància ho requereixin.
He fet un bloc que he utilitzat com a portafòlis i he anat publicant el que s’ha anat demanant a l’assignatura: la meva presentació, l’avaluació inicial, la síntesi del debat, les conclusions de l’activitat de síntesi, els mapes conceptuals... però no els treballs complerts, excepte el d’avaluació inicial, que vaig entendre que si que s’havia de fer. També li he donat altres usos a aquest bloc, hi he publicat mostres documentals d’activitats fetes a l’escola... Una de les funcions dels blocs és compartir inquietuds, reflexions... i m’ha agradat compartir algunes cosetes de les quals me’n sento orgullosa.
Tot plegat m’ha demostrat que jo d’això també en puc aprendre, i pensar això m’ha desangoixat una mica, ara tinc més confiança en que n'aprendré més.

ENTREVISTADOR: L’assignatura s’ha reduït a aquests aprenentatges que acabes d’explicar?
ESTUDIANT:  Ni de bon troç! Això només és la punta de l’iceberg. El veritable aprenentatge ha estat basat en la pràctica psicopedagògica, al final és el que més ens interessa, estudiem per a ser psicopedagogs, i en aprendre a fer un ús funcional de les TIC com a recurs mediador per a l’aprenentatge significatiu.

ENTREVISTADOR: Em podries explicar quines conclusions n’has tret de com ha de ser la pràctica psicopedagògica?
ESTUDIANT:  La intervenció pedagògica ha d’estar orientada a promoure l’aprenentatge significatiu de manera intencional i reflexiva; és a dir, a promoure que els alumnes vagin relacionant el que és nou amb el que ja coneixen per tal de poder utilitzar aquests aprenentatges en altres contextos i adquirir una comprensió més gran de la realitat.
S’ha de tenir en compte que el punt de partida és un problema, i hi ha un recorregut fins al final que es construeix a partir de preguntes que provenen del desig d’aprendre, això demostra que l'aprenentatge per part de l’alumne és intencional i aquesta intencionalitat és la que li permet assumir un compromís cognitiu  a partir del qual superarà el compromís conceptual que tingui amb el coneixement previ. La construcció de l’aprenentatge també parteix de la reflexió sobre el propi saber, que permet reorganitzar i reestructurar els coneixements que es van adquirint i anar construint models mentals cada cop més complexos.
Les condicions bàsiques per a l’aprenentatge significatiu tenen a veure amb l’estructura i la coherència interna del material d’aprenentatge, és a dir, dels continguts; això dependrà també dels esquemes de coneixement inicials que faci servir cada alumne per interpretar la situació nova, però en aquest sentit és bàsic el com el mestre presenta aquests continguts i que aquesta presentació aconsegueixi donar-los significativitat en cada situació concreta d’ensenyament-aprenentatge, és a dir, que aquesta presentació facil.liti que cada alumne activi els esquemes de coneixement pertinents i ho ha d’aconseguir permetent que els alumnes siguin actius i els propis protagonistes de l’aprenentatge reduint l’actuació del mestre a una correcta funció mediadora entre els alumnes i els continguts.
Cada cop que a l’escola s’implementa un disseny d’activitat, s’ha de posar en marxa un procés de reflexió sobre tot allò que es va fent, a partir del qual s’avalua en quina mesura es van assolint els objectius plantejats, i, en cas necessari, s’ha de prendre  mesures correctives per tal de no desviar-nos de l’objectiu principal: l’aprenentatge significatiu per part del alumnes. Al final del procés i a partir d’aquesta reflexió, tant dels resultats obtinguts en els alumnes com de les actuacions de tots els agents que han intervingut en el propi procés, com dels materials i recursos emprats... emetem una valoració que permet consolidar metodologies, rectificar errors, modificar actuacions... i en definitiva proposar maneres concretes de fer activitats semblants en el futur, propostes que provenen de la reflexió sobre la pràctica realitzada.

ENTREVISTADOR: I què hi tenen a veure amb tot això les TIC?
ESTUDIANT:  La incorporació de recursos tecnològics en el procés d’ensenyament aprenentatge és clau, tant per la motivació, ja que en aquest sentit ajuda a presentar els continguts d’una forma indiscutiblement atractiva per als alumnes, com per ajudar a reflexionar en base a la pràctica, per tant constitueix un recurs incommensurable a l’hora d’ajudar a reestructurar el pensament, per tant el coneixement d’aquells que els utilitzin.

ENTREVISTADOR: Has experimentat cap canvi en el teu coneixement després d’haver acabat l’assignatura?
ESTUDIANT:  Ja en acabar l’activitat 3 (l’informe de Síntesi) vaig concloure  que en mi hi havia hagut un canvi conceptual, producte del treball realitzat, amb una actitud activa per part meva i en col·laboració i també en oposició però sempre amb interacció amb els companys, aprenent uns dels altres en el debat, en el fòrum en l’auto i coavaluació... i del compromís cognitiu amb l’aprenentatge que ha permès que superés el compromís conceptual amb l’experiència prèvia, compromís cognitiu que continuava tenint així com la certesa que l’ampliació i/o canvi conceptual havien de continuar.
I certament, han continuat; la meva actitud en vers l’aprenentatge ha continuat sent activa i he pogut constatar en una situació pràctica com, allò que havia après sobre el canvi conceptual en relació a mi mateixa i també sobre la influència d’unes activitats plantejades d’una determinada manera i de la tecnologia educativa en l’aprenentatge significatiu es podia aplicar a qualsevol situació educativa. Ho he analitzat en el meu últim treball d’aquesta assignatura, la memòria d’una activitat que vaig dissenyar i mediatitzar i a partir de la qual els meus aprenents van fer un veritable  aprenentatge significatiu. I també jo mateixa, en tant que aquest últim treball m’ha ajudat a reelaborar el meu model mental, que ja havia sofert un canvi arrel de les activitats anteriors, i s’ha ampliat amb coneixements pràctics sobre com cal actuar per provocar l’aprenentatge significatiu quan ets a l’altre cantó del teló i ja no interpretes el rol d’aprenent, sinó de mediadora de l’aprenentatge.

ENTREVISTADOR: Què li recomanaries a algú que ha de començar a fer aquesta assignatura?
ESTUDIANT:  Que se l’agafi amb moltes ganes d’aprendre. L’aprenentatge ha de ser intencional perquè sigui significatiu, en aquesta assignatura no hi ha lloc per a l’aprenentatge repetitiu, s’ha de ser actiu i treballar molt i molt, però val la pena, al final és molt gratificant!





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada