divendres, 18 de desembre del 2015

ACORDS SOBRE EL PLA D'INTERVENCIÓ PROVISIONAL DE CARA AL PRÀCTICUM II

El procés de negociació, si bé no s'ha dut a terme de forma sistemàtica, si que el podem considerar un procés de reflexió, continu i progressiu, basat en tot el que ha anat succeint al llarg del pràcticum I. Xerrades a les 9 del vespre en acabar les sessions, "comentaris de jugada", preguntes, respostes, hipòtesis i comprovacions a les següests sessions... Tot plegat, un procés d'adaptació i coneixement del centre, de les professionals i dels alumnes amb els que he compaqrtit aquestes 75 hores, que han derivat en una presa de decisions de cara a la realització del pràcticum II.
Al llarg del pràcticum I he estat observant sessions de reeducació amb nens que pateixen, fonamentalment, el trastorn de la dislèxia; si bé alguns d'aquests nens i nenes tenen d'altres problemes associats, així com les particularitats pròpies que ens fan diferents els uns dels altres, i que es tenen absolutament en compte a l'hora de planificar el treball amb ells, doncs, al cap i a la fi, no és tan el trastorn en si el que defineix el pla d'actuació, com les necessitats específiques que presenten cadascun d'ells.
La meva participació en aquestes sessions ha seguit un ordre de progressiva autonomia, en el sentit que vaig començar per l'observació de les sessions (duta a terme per diferents professionals), fet que m'ha anat donant un vagatge més ampli d'estratègies; ha anat continuant amb l'anàlisi dels materials emprats, l'anàlisi del com s'utilitzen aquests materials, la participació directa en petits moments de les sessions (basant-me i seguint la pauta d'allò observat), la recerca personal de materials similars i la seva posterior classificació per a ser emprats per al tractament de diverses necessitats que presenten els alumnes amb els que he tingut contacte... i tot ha desenvocat en una posada en pràctica "pilot" d'aquests recursos adquirits (ja siguin de tipus material o bé estratègic) en la planificació i implementació d'una sessió amb una nena concreta. 
Aquest procés, que he anat reflectint en aquest blog, de fet, és el propi reflex del procés de negociació seguit colze a colze amb la Montserrat, la meva tutora, i que ha marcat el camí que recorreré durant el pràcticum II. 

Considero el pràcticum I com un inici, una posada en escena i una contextualització, més que d'un àmbit d'intervenció, d'unes funcions concretes que pot desenvolupar el psicopedagog dins aquest àmbit, i, a nivell d'autoavaluació m'ha portat a treure conclusions sobre el profit que n'hi vull treure d'aquest entorn, la idea que tinc de com dur-ho a terme, el que em sento segura de saber fer, amb més o menys eficàcia i el que em cal aprendre de la reeducació.
En el pràcticum II em proposo seguir ampliant el meu bagatge de recursos per a la millora competencial de diferents alumnes que presenten determinades dificultats.
L’objectiu general d’aquest pràcticum per mi és, ser capaç de seleccionar tècniques, materials i instruments adequats a les situacions pràctiques escollides i la implementació d’un pla de treball destinat a tres alumnes concrets, amb l'aspecte en comú de la dislèxia, però amb les diferències entre ells de les que he parlat a l'inici de l'entrada.


Per tot això, he acordat amb la meva tutora, de cara al pràcticum II, el seguiment, anàlisi i participació en tres casos concrets que, per les seves diferències significatives, em permetran ampliar aquest bagatge i diversificar estratègies d'actuació.
JUSTIFICACIÓ DE L'ELECCIÓ DEL CASOS: (els noms que utilitzo en aquest blog no són els reals)
Imma. 3r de primària. No té diagnòstic:
- Ha iniciat el seu procés en el centre Lexis en el mateix moment de l’inici de les meves pràctiques, per tant, es tracta d’un cas que he pogut seguir des d’un inici
- L’alumna no ha estat valorada amb anterioritat per altre professional ni hi ha indicacions de cap trastorn concret ni pautes específiques per tractar-lo (malgrat que se li observen, tant des de l’escola de referència com des de casa, dificultats evidents en determinats aprenentatges)
- La periodicitat en l’assistència al centre Lexis d’aquesta nena és quinzenal, amb tot, hi ha hagut sessions a les que no ha assistit perquè ha anat de colònies, ha estat malalta... per tant, a hores d’ara, ens trobem en una fase molt incipient de la seva intervenció i encara no estan preses les decisions referents al Pla de treball que s’ha de seguir amb ella. En aquest sentit, penso que jo puc ser part activa en totes les fases del procés d'intervenció que es dugui a terme, des de les hipòtesis inicials, continuant am la valoració diagnòstica per acabar per a la planificació d'un pla d'actuació per a la millora basant-nos en les conclusions extretes de l'estudi per al diagnòstic .
Andrea. 5è de primària; TDAH:
- Es tracta d'una nena que assisteix al centre des de fa temps, està diagnosticada de TDAH, però les dificultats que presenta a l'escola són molt diverses, entre elles, i amb especial rellevància, una gran dificultat en l'eficàcia lectora i l'expressió escrita.
Des del centre, creiem que existeix la possibilitat que estigui diagnosticada erròniament o bé, parcialment; doncs existeixen molts indicis que pateixi el trastorn de la dislèxia. En qualsevol cas, l'àrea per la que rep reeducació des de Lexis és la de la lectura i l'escriptura.
- Un altre motiu pel que hem valorat aquest cas com a interessant per a plantejar-lo per al pràcticum II ha estat la dificultat de coordinació existent entre el centre i l'escola (no té un PI ni cap mena d'adaptació, hi ha problemes emocionals per part de l'alumna degut a frustracions contínues a les que es veu sotmesa a diari...) i, malgrat la insistència per part del centre Lexis, no sembla que hi hagi intenció de fer passos des de l'escola en aquest sentit. 
De cara a gener, mes en què penso continuar amb les meves pràctiques, malgrat hagi complert amb el còmput d'hores del pràcticum I, està previst de reiniciar les coordinacions amb la tutora de l'Andrea i l'EAP de referència per tal d'insistir en el diàleg i la reflexió conjunta amb l'escola de l'Andrea, amb la intenció d'anar caminant cap a un canvi en el centre que pugui adaptar-se a les necessitats de la nena, doncs el cas està derivant en mals majors de caràcter emocional
Tenir l'oportunitat de participar en aquestes coordinacions em permetrà ampliar l'àmbit d'intervenció i no cenyir-me exclusivament en la reeducació.
Ramon. (2n d'ESO); TDAH i dislèxia:
- El cas del Ramon l'hem valorat com a interessant fonamentalment per dos motius diferents: es tracta d'un alumne a l'etapa de secundària (completa desconeguda per mi, que he estat sempre en contacte amb alumnes d'EI) i una altra particularitat, la manca d'interès i motivació que mostra.
El treball amb ell ha de tenir necessàriament un component molt alt de negociació (implementar recursos amb l'objectiu que em permetin entablar amb ell una relació de confiança que permeti el treball, amb certa implicació i interès per part seva, és un aspecte més que hem considerat important per a la meva formació)
Penso que dur a terme la meva pràctica d'intervenció (amb la total supervisió de la meva tutora del centre de pràctiques) em proporcionarà l'oportunitat d’adquirir experiència en l’observació, recull i anàlisi de dades rellevants, la presa de decisions d'acord amb la valoració de les dades recollides i l'observació i la reflexió segons els resultats del treball que es dugui a terme i la presa de decisions per a la millora. És a dir, el procés d’intervenció complet.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada