Doncs dilluns, que és el dia que venen a LEXIS la P i la M, va ser un dia complicat... Final de trimestre, aconteixements especials a les escoles... a l'escola de la P feien un pessebre vivent, i ni ella, ni cap altre alumne d'aquella escola van assistir dilluns a LEXIS (cap problema, ja farem les activitats que tenia pensades per ella un altre dia), i també les faré servir amb d'altres, si valorem que poden ser útils!
I la sessió de la M, degut a un altre imprevist que ara no ve al cas de comentar, va començar amb cert retard, així que vam disposar de menys temps de l'habitual; però de totes maneres, va ser temps suficient per adonar-me del que no hauria estat capaç de preveure sense portar la "programació" per aquella sessió a la pràctica.
QUÈ VA PASSAR?:
Anem per passos, primer de tot, masses activitats (això una mica, o una mica bastant, com vaig deixar escrit a l'entrada corresponent, ja ho intuïa, però de totes maneres jo vaig deixar forces activitats preparades, per si de cas...) però és que resulta que em vaig passar tres pobles!!!
I QUÈ EM VA DONAR TEMPS DE FER?
- Les frases encadenades.
- El treball de memòria visual i
- L'activitat amb les seqüències
El treball amb les frases encadenades.
Aspecte positius:
- Va anar molt bé en el sentit que la M va llegir força bé, va tenir molt en compte l'entonació segons si es tractava d'una interrogativa, exclamativa...
i aspectes a millorar:
- La lletra lligada no és el millor format per un alumne de 5è (tenia el document en pdf i no el vaig poder editar, serà qüestió de passar-lo a word)
- El desplaçament automàtic... Ni pel millor lector del món! Massa velocitat!
- La durada de l'activitat, el més important, ja que és l'aprenentatge primordial que vaig fer d'aquesta activitat (les altres dues ja les intuïa, encara que no hagués donat massa importància a la lletra amb què la vaig fer llegir). Jo li vaig anar passant pàgines... i quan ja ens apropàvem a la meitat del document vaig ser conscient que s'estava fent molt avorrit...
Conclusions: Si es tractava de fixar paraules, amb tres pàgines ja n'hi hauria hagut més que de sobres, i mira que porto temps veient com ho fan, però amb això no hi havia caigut... Cal planificar ACTIVITATS BREUS!
I és ben bé que fins que no fas les coses no n'aprens! Perquè després encara es parli de la transmissió de coneixement!
Per l'activitat de la memòria visual:
Doncs tret del fet que també estava amb lletra lligada, que tampoc és tant greu (la M no té cap problema per llegir amb aquest tipus de lletra, només que queda com una mica infantil) va anar prou bé. Dels primers camps semàntics les memoritzava totes, però quan va arribar al que n'havia de recordar sis això ja començava a costar... (lògic, la MCT opera amb 7 ítems de mitjana). Això va donar peu a treballar un aspecte que no estava programat i que no li anirà gens malament:
Les estratègies de memòria. Li vaig plantejar la possibilitat que fes subgrups, per exemple, en el camp animals els podia dividir en salvatges, de la sabana i inclassificables (hauria pogut ser grans, petits; volen, no volen... classificacions mil, la qüestió era que l'ajudessin!. Això la va ajudar molt! i la M, espavilada com és, ho va enganxar de seguida, al següent camp, el criteri de classificació ja el va decidir ella i amb aquesta estratègia els va poder memoritzar tots!
Conclusió: A aquesta activitat se li pot treure suc en aquest sentit; es pot plantejar el mateix tipus d'activitat sense classificar el ítems a memoritzar en camps semàntics i aprofundir en el treball d'estratègies memorístiques (no deixes de treballar la memoria visual i treballes altres aspectes de passada i del tot adients a determminades edats) hi pot haver moltes formes d'adaptació depenent del nen que es tracti, de l'edat, del nivell...
En l'activitat de les seqüències lògiques:
No vam poder acabar de "rematar-la" com a mi m'hauria agradat, aquí si que el retard que portàvem degut a l'imprevist ens va afectar...
Vaig fer una adaptació de l'activitat proposada; escriure una frase per a cada parella d'imatges hauria estat avorrit de tant fàcil per la M, així que li vaig proposar que juntés unes quantes parelles i que s'inventés una petita història amb lògica i coherència.
I, verbalment ho va fer molt bé, però per escrit, com que ja era hora de marxar (fins i tot ens passàvem uns minuts i això afectava a la següent sessió) ho va fer depressa i corrent.
Jo volia fer un treball d'autoavaluació i de reflexió d'allò escrit per a suggerir com millorar-ho i ferl es modificacions oportunes (les que sortissin d'ella, de la pròpia reflexió, de què serveix que li corregeixi jo!) però ja no va poder ser... En fi, un altre dia, tenim fins el juny!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada