A
continuació compartiré alguns exemples d’activitats que hem anat fent amb els diferents alumnes que
aquests dies he estat seguint.
ACLARIMENT:
Els noms que faig servir NO són els reals.
QUÈ HEM FET AVUI?
US PRESENTO LA GEMMA...
Una
nena molt eixerida de 3r de Primària a la que recentment se l’ha diagnosticat
de dislèxia.
Acudeix
al centre Lexis des de setembre; ha millorat molt diu la meva tutora en aquest
mes i mig!
I ARA A LA MARTA...
EL CARLES fa 5è i
el problema el té fonamentalment amb l’escriptura, p que pugen, l que fan la
mateixa mida d’una e... També necessita ajuda amb l’ortografia.
ACTIVITAT
|
“JOC DE L’OCA”
adaptat per al treball de consciència fonològica. Ha de fer el que li
digui la targeta del color de la casella on ha caigut. La Montse i jo també
jugem, i és la Gemma la que ens llegeix l’enunciat de les targes.
Alguns exemples d’activitats que proposen les targetes:
Amb
quina lletra comencen les paraules...
Comencen
per la mateixa lletra les següents parelles de paraules?
Parelles
de paraules: rimen o no rimen?
Si a SOL
li trec la O i li poso una A, què queda?
|
I ARA A LA MARTA...
La Marta té 9 anys, la seva dificultat es troba en el lleguage escrit i les
funcions executives. Comença avui al centre Lexis, però ja feia reeducació a
una altra ciutat que li queda una mica lluny. Ara ve aquí perquè “Així no
perdo tanta estona pel camí!”. Ve amb informe diagnòstic.
ACTIVITAT
|
La sessió d’avui consisteix en una avaluació inicial, no
tant per diagnosticar, sinó per saber aspectes concrets sobre els quals
elsborar el pla de treball.
Li passa el CANALS. La Montse m’aclareix que està
descatalogat com a prova diagnòstica, però vàlid per a l’objectiu d’avui. (Si
hagués de fer un informe diagnòstic utilitzaria el PROLEC)
Proves d’avui:
També li
fa preguntes:
Passa el temps volant, i això que el que fem
avui no és gaire divertit! Haurem de continuar el proper dia...
|
EL FERRAN fa 1r d’ESO. El Ferran també pateix dislèxia. Fa
temps que ve a Lexis, després d’haver anat de petit a un altre centre; així que
ja fa molts anys que reb reeducació. Ha millorat molt en la lectura, però
encara li costa força l’escriptura... És conscient que ha d’anar més poc a poc
i fer la lletra més gran; així que avui comencem a treballar per aquí...
ACTIVITAT
|
MÉS ACTIVITATS:
És amb
l’objectiu de millorar la velocitat lectora, es tracta que automatitzi la
lectura de paraules, que en llegeixi més per la ruta visual
La Montse li ha donat el model correcte, la segona vegada que
l’ha llegit el Ferran ho ha fet en molts menys segons i la tercera encara
menys...
|
LA LAIA fa 2n d’ESO, pateix dislèxia, i el seu QI és molt alt.
Avui estem treballant la b i la d, és una qüestió que li suposa molta
dificultat...
ACTIVITAT
|
Ha de fer moltes “b” de difernts tamanys per tot el foli;
després pensar paraules que comencin per b i escriure-les aprofitant les que
ha fet fa un moment
Ara llegirà un text seleccionat que conté moltes paraules
amb b i d (ha de parar molta atenció per no confóndre-les); Respondre a una
pregunta sobre les frases que ha llegit (la pregunta demana una informació
que cal que hagi estès el text per saber-la; es tracta d’un problema senzill)
Llegir frases que tenen en comú una mateixa paraula amb
diferents acepcions. Ha de saber què significa en cada frase i aparellar-les
amb la seva definició.
Lectura de llista de paraules llargues i poc habituals
Se n’adona que continua confonent b i d en la lectura L . Decideix que cal tornar a llegir la llista de paraules.
Es tracta d’un exercici co el que feia el Ferran a l’ordinador,
per ajudar a automatitzar...
Parxís de paraules. En les caselles hi ha dibuixos, ha de
fer una frase amb el nom del dibuix que li a tocat.
|
ACTIVITAT
|
GRAFOMOTRICITAT:
Ha de dibuixar la forma de les paraules Les paraules tenen una forma global, a partir de la qual, quan
llegim també la reconeixem (veure imatge d’exemple)
Ha de fer una còpia, sense pauta, fixant-se molt en que
pugin les que han de pujar i baixin les que han de baixar. Aquest treball s’ha estat fent amb pauta Montessory, després
amb pauta simple i ara sense pauta, però... sembla que caldrà tornar a la
Montessory.
ORTOGRAFIA:
Dictat de paraules que encara costen
Un cop les ha escrit no és la Montse qui corregeix; li diu que
n’hi ha 4 que s’han de revisar. Li escriu les paraules que contenen errors de
4 maneres possible i, visualment, ha de trobar la correcta
|
LA LEIRE fa 2n d’ESO. Li va anar força malament a Primària,
per manca de comprensió lectora (li van proposar repetir 6è, però els seus
pares no ho van voler...) i ara no li va pas tant malament a la ESO, tot i així
necessita una mica d’ajuda. A l’escola la tenien com a “justeta”, sembla ser
que no en té res de “justeta”, i que la manca de comprensió és deguda a un
nivell lèxic baix...
A Lexis
treballa primordialment l’expressió escrita i la comprensió lectora.
ACTIVITAT
|
Lectura d’un text on ha d’anar senyalant aquelles paraules
que no entengui.
Treballa les paraules que no entén a partir d’aprendre a fer
inferències a partir del context.
Ara ha de trobar la paraula clau de cada paràgraf del text
La idea més rellevant, de què ens parla aquell paràgraf
Ara, a partir de les idees claus, ha d’estructurar l’explicació
del text
La Montse li mostra com ho fa ella, llavors, la Leire, ha de
tornar a fer l’explicació del text seguint l’esemple de com ho ha fet la
Montse.
La Leire es deixa algunes cosetes, llavors la Montse la va
guiant amb preguntes, lisuggereix que faci un dibuix (una imatge proporciona
informació gràfica que es pot descriure)...
Ara ha de canviar unes paraules marcades en un text per
una altra sinònima
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada