diumenge, 1 de novembre del 2015

DIARI D'OCTUBRE

A continuació compartiré alguns exemples d’activitats que hem anat fent amb els diferents alumnes que aquests dies he estat seguint.

ACLARIMENT: Els noms que faig servir NO són els reals.

QUÈ HEM FET AVUI?

US PRESENTO LA GEMMA...
Una nena molt eixerida de 3r de Primària a la que recentment se l’ha diagnosticat de dislèxia.
Acudeix al centre Lexis des de setembre; ha millorat molt diu la meva tutora en aquest mes i mig!

 
ACTIVITAT
“JOC DE L’OCA” adaptat per al treball de consciència fonològica. Ha de fer el que li digui la targeta del color de la casella on ha caigut. La Montse i jo també jugem, i és la Gemma la que ens llegeix l’enunciat de les targes.
Alguns exemples d’activitats que proposen les targetes:
Amb quina lletra comencen les paraules...
Comencen per la mateixa lletra les següents parelles de paraules?
Parelles de paraules: rimen o no rimen?
Si a SOL li trec la O i li poso una A, què queda?



I ARA A LA MARTA...
La Marta té 9 anys, la seva dificultat es troba en el lleguage escrit i les funcions executives. Comença avui al centre Lexis, però ja feia reeducació a una altra ciutat que li queda una mica lluny. Ara ve aquí perquè “Així no perdo tanta estona pel camí!”. Ve amb informe diagnòstic.
 
ACTIVITAT
La sessió d’avui consisteix en una avaluació inicial, no tant per diagnosticar, sinó per saber aspectes concrets sobre els quals elsborar el pla de treball.
Li passa el CANALS. La Montse m’aclareix que està descatalogat com a prova diagnòstica, però vàlid per a l’objectiu d’avui. (Si hagués de fer un informe diagnòstic utilitzaria el PROLEC)

Proves d’avui:
  • Redacció. La Marta tria el tema “Les vacances”
  • Dictat de frases
  • Memoritzar 5 imatges i repetir amb ordre d’esquerra a dreta
  • Adonar-se de quines ha canviat de posició la Montse
  • Observar 9 imatges. La Montse les desordena i... n’afegeix una. Què ha passat?
  • Ara en treu una. Quina és la que falta?

També li fa preguntes:
  • Què t’agrada més de l’escola?
  • I menys?
  • Què se’t dóna millor?
  • I pitjor?
  • Perquè? Què et passa?

Passa el temps volant, i això que el que fem avui no és gaire divertit! Haurem de continuar el proper dia...



 
EL FERRAN fa 1r d’ESO. El Ferran també pateix dislèxia. Fa temps que ve a Lexis, després d’haver anat de petit a un altre centre; així que ja fa molts anys que reb reeducació. Ha millorat molt en la lectura, però encara li costa força l’escriptura... És conscient que ha d’anar més poc a poc i fer la lletra més gran; així que avui comencem a treballar per aquí...

ACTIVITAT
  • M’ensenya com escriu: Ha de posar el text en unes bafarades de còmic. Comet molts errors ortogràfics, però no és en l’ortografia que ens estem centrant ara, la lletra ha sortit prou bé, almenys jo l’he pogut llegir!

MÉS ACTIVITATS:
  • Lectura de paraules a l’ordinador, ràpid! Una per pantalla
  • Lectura de síl.labes. Molt ràpid!
  • Lectura de paraules que apareixen i desapareixen a diferents punts de la pantalla...
  • I ara dues paraules!...
És amb l’objectiu de millorar la velocitat lectora, es tracta que automatitzi la lectura de paraules, que en llegeixi més per la ruta visual

  • Ha de llegir un text, l’objectiu és que arribi a llegir-lo en un minut.
  • Ara el llegeix la Montse, però el Ferran la segueix i quan la Montse para, el Ferran ha de llegir la paraula següent.
  • Ara el torna a llegir sol...
La Montse li ha donat el model correcte, la segona vegada que l’ha llegit el Ferran ho ha fet en molts menys segons i la tercera encara menys...
  • Cerca totes les paraules del text que comencin per T
  • I ara, totes les que acabin per P

  • Per acabar, un joc que li agrada molt, EL RUMICUB



LA LAIA fa 2n d’ESO, pateix dislèxia, i el seu QI és molt alt.
Avui estem treballant la b i la d, és una qüestió que li suposa molta dificultat...

 
ACTIVITAT
Ha de fer moltes “b” de difernts tamanys per tot el foli; després pensar paraules que comencin per b i escriure-les aprofitant les que ha fet fa un moment
Ara llegirà un text seleccionat que conté moltes paraules amb b i d (ha de parar molta atenció per no confóndre-les); Respondre a una pregunta sobre les frases que ha llegit (la pregunta demana una informació que cal que hagi estès el text per saber-la; es tracta d’un problema senzill)

Llegir frases que tenen en comú una mateixa paraula amb diferents acepcions. Ha de saber què significa en cada frase i aparellar-les amb la seva definició.

Lectura de llista de paraules llargues i poc habituals
Se n’adona que continua confonent b i d en la lectura L . Decideix que cal tornar a llegir la llista de paraules.
Es tracta d’un exercici co el que feia el Ferran a l’ordinador, per ajudar a automatitzar...

Parxís de paraules. En les caselles hi ha dibuixos, ha de fer una frase amb el nom del dibuix que li a tocat.



EL CARLES fa 5è i el problema el té fonamentalment amb l’escriptura, p que pugen, l que fan la mateixa mida d’una e... També necessita ajuda amb l’ortografia.


ACTIVITAT
GRAFOMOTRICITAT:
Ha de dibuixar la forma de les paraules Les paraules tenen una forma global, a partir de la qual, quan llegim també la reconeixem (veure imatge d’exemple)

Ha de fer una còpia, sense pauta, fixant-se molt en que pugin les que han de pujar i baixin les que han de baixar. Aquest treball s’ha estat fent amb pauta Montessory, després amb pauta simple i ara sense pauta, però... sembla que caldrà tornar a la Montessory.

ORTOGRAFIA:
Dictat de paraules que encara costen
Un cop les ha escrit no és la Montse qui corregeix; li diu que n’hi ha 4 que s’han de revisar. Li escriu les paraules que contenen errors de 4 maneres possible i, visualment, ha de trobar la correcta








LA LEIRE fa 2n d’ESO. Li va anar força malament a Primària, per manca de comprensió lectora (li van proposar repetir 6è, però els seus pares no ho van voler...) i ara no li va pas tant malament a la ESO, tot i així necessita una mica d’ajuda. A l’escola la tenien com a “justeta”, sembla ser que no en té res de “justeta”, i que la manca de comprensió és deguda a un nivell lèxic baix...
A Lexis treballa primordialment l’expressió escrita i la comprensió lectora.

ACTIVITAT
Lectura d’un text on ha d’anar senyalant aquelles paraules que no entengui.
Treballa les paraules que no entén a partir d’aprendre a fer inferències a partir del context.

Ara ha de trobar la paraula clau de cada paràgraf del text
La idea més rellevant, de què ens parla aquell paràgraf

Ara, a partir de les idees claus, ha d’estructurar l’explicació del text
La Montse li mostra com ho fa ella, llavors, la Leire, ha de tornar a fer l’explicació del text seguint l’esemple de com ho ha fet la Montse.
La Leire es deixa algunes cosetes, llavors la Montse la va guiant amb preguntes, lisuggereix que faci un dibuix (una imatge proporciona informació gràfica que es pot descriure)...

Ara ha de canviar unes paraules marcades en un text per una altra sinònima


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada